Pontus Fritiof

Unge Pontus var bara femton år då han började sin karriär inom restaurangvärlden. I Gamla Stan, i Stockholm, togs de första stegen mot att bli en välkänd kock, krögare och entreprenör. Platsen var Eriks, hos kocken Erik Lallerstedt. Pontus Fritiof är ytterst välmeriterad.

 

Pontusgruppen 2015
I juli 2015 består Pontus Group av Pocket City, Pontus! Festvåningar, Catering Från Pontus, Pontus in the Park/Pocket Solna och Pontus på Fyran. Tidigare drev han Pontus in the Green House och Pontus by the Sea. Dessa avvecklades då han önskade satsa på något nytt. Så kan livet vara för en framgångsrik serieentreprenör. Ett sätt att förhålla sig till de verksamheter som bedrivs som motar stagnation fast främjar kreativitet och innovationer inom branschen.

 

Senaste tillskottet
Senaste tillskottet i Pontus Fritiofs restauranggrupp är Burger & Lobster. Ett superpopulärt restaurangkoncept från Storbritannien. Bakom satsningen står Pontus Frithiof och Thomas Dahlstedt. Restaurangen, nummer ett i ordningen, öppnade den 10 juli 2015 i Pontus! lokaler på Norrlandsgatan 33 i Stockholm. Ett stenkast från Stureplan. Matsalen har fått styrka på foten, fast kvar finns restaurangen Pocket och festvåningen alldeles i dess omedelbara närhet.

 

Blogg på Besöksliv
I juni 2015 började Pontus blogga på sajten besöksliv.se. Här får matintresserade av alla slag, ta del av Pontus vardag och dennes utmaningar som kock, krögare och entreprenör. Pontus Fritiof vurmar för personal-, service- och branschfrågor något som han debatterade friskt i en debatt under Almedalsveckan 2015. Första blogginlägget på besöksliv.se-sajten gjorde han den 24 juni. I detsamma inlägget bjöd Pontus in alla ungdomar att tänka över sin framtid och sitt yrkesval. Besöksnäringen står inför stora utmaningar. Väljer man att börja arbeta inom branschen kommer man enligt Pontus Fritiof aldrig att vara arbetslös. Löneutvecklingen har varit positiv sedan år 2000. Minimilönerna har ökat med hela 71 %. Behovet av personal beräknas vara omkring 50 000 personer fram till år 2023. Skolorna utbildar 3 000 varje år. Matematiken går helt enkelt inte ihop. Mer än hälften av branschens personalbehov är kommer att förbli omättat. Är det möjligen så att besöksbranschen kan attrahera och utbilda unga ”skoldropouts”, som likt den unge Pontus, har ett intresse för matlagning. Ungdomar som på klassiskt manér får lära sig branschen från grunden.